Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Signering

Hej kan man signera med mobilt bankid när man har blivit beviljad lån?

Mvh Krister Linder
Krister Linder Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Krister!
    Om du har ansökt om ett Ikano Samla-lån eller om en höjning av ett befintligt lån går det inte att signera med BankID. Om du däremot har ansökt om vårt privatlån, samt inte behöver skicka kompletterande uppgifter, går det att signera lånet med BankID.
    Vänligen Sunna

    Sunna Kundservice
  • Ok. Tack

    Mvh Krister Linder

    Krister Linder
  • Hej. Blev beviljad lån, men tycker räntan är lite hög🤔

    Mvh Krister Linder
    Krister Linder
  • Hej igen Krister!
    Vid en ansökan gör vi alltid en individuell bedömning baserat på den kreditupplysning vi tar, samt de uppgifter man lämnar i ansökan. Denna ligger till grund för den ränta vi kan erbjuda.
    Vi förhandlar inte räntan, utan ger en offert som man kan välja om man vill tacka ja till.
    Vänliga Hälsningar
    Sunna Kundservice
  • Varför har jag fått brev hemskickat med begäran om komplettering och underskrift av skuldebrevet när jag redan har signerat mitt skuldebrev med bank id? Alltså ni skriver på er sida att man kan signera avtalen digitalt och slippa krångel med pappers biten! Och varför ska jag komplettera med saker när ni har gjort en kreditupplysning och därefter gett besked beviljat lån, som för övrigt står i skuldebrevet som redan är påskrivet och förseglat av er?Jag har inte fått någon som helst information om att det ska tas kompletterande uppgifter av er innan jag skrev på med bank id! Ett E signerat skuldebrev är lika bindande juridiskt som ett som är handunderskrivet! Dessutom har jag pratat med kundtjänst 2 gånger som har sagt att allt ser bra ut och att allt är klart, det enda jag väntar på är utbetalning och  pengarna kommer om 1-3dagar! Jag pratade senast med kundtjänst dag två i bankdagar det skulle ta och sa man att det kommer in i morgon på ditt konto.. Jag har inte fått några pengar av er alls än och jag har skrivit på ett skuldebrev så när kommer mina pengar jag lånat av er??
    IRRITERAD KUND
  • Hej Krister,

    Nu är det så att du skriver i vårat Kundforum, som gör att jag inte kan kolla på ditt specifika engagemang/ansökan.

    För att få ett bra svar av oss, bör du kontakta oss på telefon.

    Ett kompletteringskrav kan antingen finnas med redan när du gör ansökan, om uppgiven inkomst skiljer sig för mycket från deklarerarad inkomst. Men ett kompletteringskrav kan även komma senare om handläggarna manuellt anser att något saknas.

    Du är alltid preliminärt beviljad ett lån, tills dess att vi betalar ut lånet.

    Men som sagt bör du kontakta oss på telefon. Du når oss på 0476-88 000, öppet 10-17 i helgen.

    Så får jag självklart beklaga om något upplevs som oklart från vår sida.


    Vänliga hälsningar,
    Robin Kundservice
  • Jag valde att skriva här för att det är ju så att det står  "frågor och svar"  Och detta är en fråga om bland annat "signering"samt att detta måste upp till diskussion Då det inte verkar som dina medarbetare på eran kundtjänst vet vad dom säger överhuvudtaget så är det ju ingen mening att prata med dom Ytterligare en gång.. Det var verkligen ingenting som var oklart enligt mig eller er på Ikano Bank  då jag har pratat  med er kundtjänst personal 2-3gånger efter det att allt var "klart"på eran hemsida där allt skötts på. I de samtalen säger man  att pengarna ska komma dagen efter, men det kom inga pengar så jag ringer dagen efter det samtalet igen till kundtjänst och får samma svar igen. Ingen av de gångerna har man sagt att det ska till en komplettering av uppgifter och att dom skickas hem med ett skuldebrev man ska signera IGEN utan i stället så säger man att "Allt ser jättebra ut och det som kommer hända nu kära kund är att pengarna kommer in i morgon för du ansökte i torsdags eftermiddag och det har varit helg nu så då kan det ta en dag till men dom bör vara på ditt konto du angivit under dagen" Hur jäkla mer klart än så måste det vara tycker du ??? Inte en chans i havet att det kan misstolkas, speciellt när jag dagen innan fick samma svar av en helt annan handläggare på kundtjänst, den gången ringde jag för att försäkra mig om att jag verkligen var beviljad lån till 100% samt att jag inte behövde komplettera med något.. Samt att jag har för avsikt att köpa en sak till en större summa så därför ville jag ha det underlaget så jag i min tur kunde försäkra den jag ska göra affärer med att det är i sin ordning allting. Skulle jag ringa er nu som du föreslår så kommer svaret jag får  till 100% vara att "Du behöver komplettera med lönespec och arbetsgivar intyg innan pengarna överförs" Det handlar inte om huruvida det är problem med att jag ska lämna komplettering, utan det handlar mest om att ni på er sida har en minst sagt konstig marknadsföring om inte en  rent ut sagt falsk sådan . Där säger ni att allt kan skötas med bank id och då signering digitalt men i själva verket stämmer ju inte detta alls då ni ändå skickar ett skuldebrev hem till den som ansökt för signering manuellt!! (Det har framkommit till mig i efterhand att så är fallet för flera som sökt hos er där man också är frågande till det ni sysslar med ) I de mail jag fått av er står det INGETING om någon komplettering av något alls heller.. utan er automatiskta kreditupplysning har beviljat ett lån INTE heller står det att det handlar om någon typ av preliminärt beslut på någonting .. Att ni sen när man signerat ett  digitalt skuldebrev (som det för övrigt står BEVILJAT på  och sen ett datum under när det blev beviljat) skickar hem att jag ska komplettera  är ju också helt uppåt väggarna.. Sist men inte minst så står det längst ner att jag har signerat skuldebrevet ni länkar till via mail med mitt bank id och att det har förseglats av er samma tid jag signerat.... Rent krast så skulle ni kunna använda det skuldebrevet till att driva in den aktuella skulden eller skicka fordran vidare utan att jag mottagit en enda krona av er... Inte en siffra rätt i det här ärendet... Detta gör ju att jag är  jäkligt skeptisk till att fortsätta att ha med er att göra faktiskt då det verkar riktigt oseriöst när ni gör så här. Oavsett om ni i det finstilta i någon gömma på sidan skrivit att det kommer tas kompletteringar så ska detta meddelas den eventuella kunden INNAN man ens söker lån hos er, i alla fall ska det framkomma innan avtal signeras med en så säker och personlig sak som Bank id och sist men inte minst så måste ju kundtjänst ha den informationen när man pratar med dom flera dagar efteråt .Inte ska det bara stå att du kan låna så här mycket och nu behöver du bara signera ansökan och sen nu är dit lån klart och det är bara att signera så kommer pengar om 1-3bankdagar! Samt att det ska stå klart och tydligt att det kommer göras en granskning av kreditvärdighet manuellt av någon, varför har ni ens automatisk ansökning process??Varför står det att det enda som behövs är att ha ett bank id? Varför?? Svara åtminstone på det för du behöver inte mitt ärende för att klargöra det i alla fall då det är eran reklam jag associerar till. I era villkor står det att den automatiska ansökan är för att underlätta och snabba på processen med lånen som annars kan ta lång tid etc! Nu vet jag att du inte kan svara i ärendet då du inte har mitt ärende framför dig på datorn, men så jag beskrivit händelsen förloppet i detta inlägg är vad jag upplevde utan att lägga till eller gömma undan detaljer i någon vrå utan rakt och ärligt, till skillnad från hur ni gör med era lån. Nu tänker jag ta kvällen och släppa detta elände för en stund men jag tänker samla energi och driva det här ärendet vidare från min sida, för så här får det inte gå till.. I min mening är hela den här processen juridiskt bunden då en signering av dokument (Vilket ni själv säger att banker använder sig av på eran sida i frågan om varför det är bra med bank id) som ett skuldebrev med bank id är lika säker som min underskrift med penna som ni vill ha.. om inte säkrare.
    IRRITERAD KUND
  • Hej!
    Jag vill börja med att beklaga att du har haft en negativ upplevelse.

    Som min kollega förklarade tidigare så kan en komplettering komma att begäras in även efter att en ansökan har signerats med BankID. Det kan finnas flera anledningar till detta. Det kan exempelvis röra sig om att ett tekniskt fel som gjort att kompletteringskravet inte meddelats från början när ansökan gjordes eller att vi behöver säkerställa att en ansökan inte är ett bedrägeriförsök. Alla ansökningar med kompletteringskrav är lika viktiga för att vi ska kunna säkerställa våra kunders säkerhet och betalningsförmåga innan vi betalar ut ett lån.

    Om vi har begärt in kompletteringar från dig, kommer vi att behöva invänta att de inkommer innan vi kan handlägga din ansökan. Efter att de inkommit behandlas ärendet i regel snabbt.

    Du kan antingen komplettera din ansökan genom att ladda upp dina två senaste lönespecifikationer via vår hemsida på ikanobank.se/komplettering eller så kan du skicka dem till oss via brev till:
    Ikano Bank
    Box 210 66
    200 21 Malmö

    Vid mer specifika frågor gällande ditt ärende får jag hänvisa dig till att kontakta vår kundservice via telefon på nummer 0476-88 000.

    Vänliga Hälsningar

    Sunna Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.