Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Varning för bedragare och falska samtal

Just nu ringer bedragare och påstår sig ringa från Ikano Bank och vill komma åt personliga uppgifter eller att du loggar in med ditt Mobila BankID. 

Vi vill därför påminna att verken Ikano Bank eller andra banker ringer, skickar sms eller mejl där vi ber om personliga uppgifter, kontonummer, kortnummer eller koder. Däremot om du själv ringer vår kundservice och vill samtala om privata bankärenden kommer vi be dig att legitimera dig med hjälp av BankID.

Om du får denna typ av samtal ska du genast lägga på. Om du lämnat ut koder, kort- eller kontouppgifter till någon obehörig ber vi dig kontakta oss så snabbt som möjligt på telefon 0476 - 88 000.

Vad gör Ikano Bank vid ett bedrägeri?
När banken får informationen från dig om att ett bedrägeri har skett utreder vi vad som hänt i ärendet. Vid vissa typer av ärenden får vi snabbt reda på vad som hänt och hur bedragarna kommit över dina uppgifter och i dessa fall krediterar banken ditt konto direkt. I andra fall behöver vi utreda vad som hänt i ärendet och då görs det genom kontakt med den butiken som dragit pengarna, med polisen och med det underlag och den information vi fått från dig som kund.

Hur kommer man i kontakt med bedrägeriavdelningen på Ikano Bank?
Bankens bedrägeriavdelning kan nås på telefon, men det är absolut lättast att nå oss via mejl, reklamationer@ikano.se.

Mer information finner du på ikanobank.se/bedrageri.
Ikano Bank Kundservice Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.